[Phil Schiller の役割は:photo]
WWDC を直前に控えてビジネスウィークが Phil Schiller を取り上げている。
彼こそアップルの対外的な顔(Apple’s public face)だというのだ。
Businessweek: “Can Phil Schiller Keep Apple Cool?” by Peter Burrows and Adam Satariano: 07 June 2012
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舞台では道化役
アップルのヒット製品発表は必ず Steve Jobs が指揮したが、それは決してワンマンショーではなかった。クールで洗練されたアップル CEO を引き立てる道化役を舞台で演じるのは、長い間製品マーケッティング担当上級副社長を務めた Phil Schiller だ。Schiller は 1999 年の新 iBook 発表では 15 フィートの舞台から飛び降りてみせた。2007 年には新しいビデオ会議機能のデモでマイクロソフトの Steve Ballmer の写真に口を重ね、「私は Mac が好きだ!」と Ballmer に言わせてみせたのだ。
Steve Jobs always oversaw Apple’s (AAPL) blockbuster product launches, but he was never a one-man show. Phil Schiller, the company’s longtime senior vice president of product marketing, often hammed it up onstage as the lower-brow counterweight to Apple’s cool, polished chief executive officer. In 1999, Schiller jumped off a 15-foot platform to show off Apple’s new iBook. In 2007, he demoed new videoconferencing features by superimposing his mouth on a photo of Steve Ballmer. “I love my Mac!” Schiller had the Microsoft (MSFT) chief declare.
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舞台を降りると
舞台を降りると、Schiller は道化役ではなく、Jobs に最も信頼され、影響力を持つ副官のひとりとなる。故 CEO が新製品の基本的部分を造り出す作業の手助けをする。ターゲットとなるマーケットや技術スペックを決め、価格を決めるのだ。オリジナル iPod の回転ホィールインターフェイスを考えついたのは Schiller だったし、他の役員が iPad の可能性に疑問を呈したとき擁護したのも彼だった。「Phil の肩書きがマーケティングなので彼の仕事は広告塔が中心だと考え勝ちだが、みんなが考えるよりずっと重要な役割を彼は引き受けている」と Gene Munster[Piper Jaffray のアナリスト]はいう。
Offstage, Schiller wasn’t a clown but one of Jobs’s most trusted, influential lieutenants. He helped Apple’s late CEO work through the meat-and-potatoes of creating new products: Defining target markets, determining technical specs, setting prices. It was Schiller who came up with the spin-wheel interface on the original iPod, and he was a champion of the iPad when other executives questioned its potential. “Because Phil’s title is marketing, people believe he’s focused on what’s on the billboards,” says Gene Munster, an analyst with Piper Jaffray (PJC). “He’s much more important than people give him credit for.”
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WWDC キーノートの司会も
Jobs が10月に亡くなって以来、その空白を埋めることにプレシャーを受けた役員といえば Tim Cook を除けば彼だろう。この記事のために Schiller にインタビューをすることをアップルは認めなかった。この記事は専ら1ダース以上のアップルの元マネージャ、ビジネスパートナー、業界アナリストなどと行なったインタビューに基づいているが、そのほとんどはアップルとの関係悪化を懸念して匿名を希望している。Schiller は、ソフト開発チーフ Scott Forstall を助け、ハードウェアデザイナー Jonathan Ive の新製品決定を手助けするが、そのほかにも彼はアプリ開発者との関係も取り仕切る。Schiller はアップルの全マーケティングの責任を引き受け、昨年は9億 3300 万ドルに及ぶ全世界の広告予算を取り仕切った。Schiller はますますアップルの対外的顔(Apple’s public face)となり、6月11日開幕の恒例の WWDC ではその役割が明らかになるだろう。多分 Schiller がキーノートの司会の大部分を行なうハズだ。彼は新しい Mac ラップトップと改良された OS を発表するだろう。今年はアップルにとって過去最大の新製品発表の年となるだろう。3月の新 iPad 発表、そして恐らくは今秋の iPhone アップグレードと並んで、もしかしたらテレビも含めて・・・
Since Jobs’s death in October, perhaps no Apple executive other than CEO Tim Cook is under more pressure to fill the void. Apple declined to make Schiller available for this story, which is based on interviews with more than a dozen former Apple managers, business partners, and industry analysts, most of whom asked to remain anonymous to avoid harming their relationships with the company. Besides helping software chief Scott Forstall and hardware designer Jonathan Ive define new products, Schiller is the steward of Apple’s relationship with app developers. He has taken over all of Apple’s marketing, including a global advertising budget that hit $933 million last year. And he will increasingly be Apple’s public face, a role that should be evident at the company’s annual Worldwide Developers Conference starting on June 11. There, Schiller is likely to emcee much of the keynote, during which Apple is expected to unveil new Mac laptops and an upgraded operating system. This could be one of Apple’s biggest years ever for new products, starting with the new iPad in March and likely including an upgraded iPhone this fall and possibly a television.
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Phil Schiller の役割については John Gruber も同意見だ。
Daring Fireball: “Businessweek Profiles Phil Schiller” by John Gruber: 08 June 2012
よりハッキリさせるには
良記事。アップルにおける Schiller の役割は強調してもしきれない。アップルにおける「マーケティング」とは他社におけるそれとは異なる。「マーケティング」ではなく「製品」に変えて「製品担当上級副社長」とした方がより彼の役割をハッキリさせるだろう。
Good piece. It would be very hard to overstate Schiller’s role at Apple. “Marketing” at Apple doesn’t mean what “marketing” means at most companies. If you took the “Marketing” out of Schiller’s title and changed it to “Senior Vice President of Product”, people would have a better sense of his role.
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WWDC のメインの舞台回しは Phil Schiller になるということか。
とすると、久しく顔の見えない Scott Forstall や Jonathan Ive はどうなるのだろうか・・・
★ →[原文を見る:Original Text]
iOS6ならば、絶対にScott Forstallがデモを執り行うと祈っております。
フィル・シラーは好きだなー。
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