[iAd 登場]
Steve Jobs のキーノートを見た John Gruber が興味深い感想「iPhone OS 4.0 の行間を読む」を書いている。
Daring Fireball: “Reading Between the iPhone OS 4.0 Lines” by John Gruber: 09 April 2010
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最優先の iPhone OS 4
アップルは全社を挙げてひとつのものに焦点を絞っている。iPhone OS 4 だ。アップルの最優先課題は、モバイルマーケットで Android より早く大きなシェアを制することだ。Android との競争に直接関係ないものはすべてお預けだ。
Apple’s company-wide focus has since been focused intensely on one thing: iPhone OS 4. The number one priority at Apple is to grow mobile market share faster than Android. Anything that is not directly competitive with Android is on the back burner.
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すべてはグーグルの Android を念頭においているというのだ。
Gruber はその例としてマルチタスキングと iAd を取り上げる。
ここでは iAd の話を見てみよう。
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アップルの検索エンジン?
アップルとグーグルのライバル関係が戦争状態に突入して以来、アップルが自らの検索エンジンを発表するのではないかという観測が高まっている。
Ever since the Apple-Google rivalry turned into a war, there’s been increased speculation that Apple might launch its own search engine.
そう考えるわけは簡単だ。もしアップルがグーグルに戦争を仕掛けるのなら、グーグルの虎の子である検索に狙いを定めたいと思うだろう。検索はこれまでも、そしてこれからもグーグルの最大のサービスであり続けるだろう。しかしグーグルがカネを稼いでいるのは検索からではない。広告からカネを稼いている。だからグーグルをやっつけたいのなら、広告収入を狙うべきなのだ。
The thinking is simple. If Apple wants to go to war with Google, then they’ll be tempted to go after Google’s crown jewels — search. Search is still and may well always remain Google’s most popular service. But Google doesn’t make money from search. They make money from advertising. If you want to fuck with Google, you go after advertising revenue.3
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検索ではグーグルに軍配
さて、グーグルの収入は検索結果と共に表示される広告から生じるものが多い(大部分?)のは事実だ。グーグルの検索は莫大な広告収入を生み出す。しかしそれはひと昔前の戦争だ。検索の分野でアップルがグーグルに闘いを挑むのはあまり意味がない。検索分野ではグーグルがはるかにリードしており、かつ、この分野の専門知識をアップルは完全に欠いている。グーグルがウェブ全体を検索してインデックス化するのより、私の MacBook Pro のハードディスクを Mac OS X の Spotlight で検索する方が時間がかかるのだ。
Now, it’s true that much — most? — of Google’s ad revenue comes from ads that are displayed alongside search results. Google search generates a tremendous amount of ad revenue. But that’s last decade’s battle. It doesn’t make much sense for Apple to take on Google in search, given Google’s tremendous lead in the space and Apple’s utter lack of expertise in the field. It takes longer for Mac OS X’s Spotlight to search my MacBook Pro’s hard disk than for Google to search its index of the entire web.
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モバイルデバイスなら
検索をめぐる闘いは古くからある。広告をめぐる次なる戦場はどこか? ひとつの考えではモバイルデバイスだ。そしてグーグルとアップルもそう考えている。この分野なら、アップルがリードしており、その逆ではないのだ。
The war for search is old. Where’s the next battlefield for advertising? Mobile devices is one guess — a guess shared by Google and Apple. And here’s a field where Apple is ahead, not behind.
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OS に組み込む
マルチタスキングの場合と同じように、ここでもアップルが広告のサポートを iPhone OS に組み込もうとしているのは明らかだ。Android が存在しなくても、いずれそうなっただろうと思う。巨額のカネがかかっているのだから・・・
Again, just like with multitasking, the idea that Apple would build support for advertising into iPhone OS is obvious, something that I suspect they might have pursued sooner or later even if Android did not exist. There’s a tremendous amount of money at stake.
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最優先課題
今や Android は iPhone にとって最大の脅威となった。だからモバイル広告は優先度ナンバーワンとなったのだ。
Now that Android is considered the number one threat to the iPhone, though, mobile advertising became an immediate priority.
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グーグルへの挑戦
昨日のイベントでの Jobs の iAds 売り込みは、グーグルなんか死んじまえといっているのも同然だった。まず彼は、デスクトップと違ってモバイルでは、検索は広告の手段として十分ではないことを強調した。iPhone では、みんなは検索なぞせずに、アプリを使っている。だからモバイル広告に最適の場所はアプリの中というわけだ。Jobs の考えが正しいといっているわけではない。検索がモバイル広告に適していないという彼の考えが正しいかどうか私には分らない。しかしはっきりしていることは、「検索」と彼がいうときは「グーグルの検索」を指しているということだ。まずこれがグーグルに対する第一撃だ。
Jobs’s pitch for iAds during the event yesterday wasn’t even coy about it being a fuck-you to Google. He emphasized first the idea that on mobile, unlike the desktop, search is not a good venue for advertising. The idea being that on the iPhone, people aren’t searching, they’re using apps, and therefore the prime space for ads on mobile devices is right there inside apps. I’m not arguing whether Jobs is correct about search not being good for ads on mobile — I don’t know — but clearly, when he says “search”, he means “Google search”. So that’s knock one against Google.
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感情のこもった広告
それから Jobs は iAds のデモをして見せる。リッチで、映画的で、インタラクティブなソフトウェア広告だ。まるでネイティブな iPhone アプリのように見えるが、HTML5 だけで書かれたものだ。(この点はアドビに対する攻撃にもなっている。)Jobs が繰り返し口にしたのは「emotion」(感情)ということばだった。デザインによるものであり、優れたテレビコマーシャルや雑誌の全面広告に感じるものだ。これがグーグルへの第2の攻撃だ。グーグルの広告は効率的かもしれないが、感情のこもったものではない。Toy Story 3 の iAd デモを考えて欲しい。これに匹敵するどんな広告をグーグルがやれるだろうか。
Jobs then showed examples of iAds — rich, cinematic, interactive software ads. They look like native iPhone software, but they’re written in straight HTML5 (so it’s a bonus fuck-you, to Adobe). The word Jobs used repeatedly was emotion. They’re intended to be about design and feeling. It’s about a venue for advertising that can feel like good TV commercials and full-page magazine ads. That’s knock two against Google. Google ads may well be effective, but they are not emotional. Consider the Toy Story 3 iAd Jobs demoed. What kind of ad through Google could compare to that?
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アートレベルのクオリティー
Daring Fireball の読者には広告なんてどれも軽蔑すべき嘘っパチと考えるひとがいる。
そんな読者は最後の部分まで読み飛ばしてしまうだろう。たしかに媒体(テレビ、新聞、雑誌)の如何を問わずクズでしかない広告もある。しかし中にはアートと呼べるものもあるのだ。もちろん商業的アートのことだが、アートであることは間違いない。大部分のオンライン広告は、モバイル広告かどうかに関わらず、この優れたクオリティーを欠いている。モバイル広告のクオリティーを高めようとするアップルの試みが iAds というわけだ。昨日のイベントでは iAds について語るとき、Jobs はいちばん熱が入っているように見えたものだ。
There’s a solid slice of the DF audience that firmly believes that all advertising is contemptible bullshit. They’ve already skipped to the end of this article. Some advertising, no matter the medium — TV, newspaper, magazine — is junk. But some is art. Commercial art, of course, but art nonetheless. Online advertising — mobile or not — has been largely devoid of this caliber of advertising. iAds is Apple’s attempt to create high-caliber ads for mobile. Jobs seemed more enthusiastic about iAds than anything else in the show yesterday.
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狙いは広告業界とデベロッパ
iAds に込められたアンチグーグル的メッセージは二つだ。まず、モバイル広告にとって検索では十分でないということがひとつ。二つ目は、グーグルには感情豊かな広告プラットフォームは決して造り出せないということ。デザインを尊重するアップルとは異なり、グーグルは論理的で、エンジニア主体だからだ。iAds の売り込みは一般消費者に向けられたものではない。それは広告業界のクリエイティブなひとたちと、文字広告以上のものをアプリの中で試してみたいと思うクリエイティブなデベロッパに向けられているのだ。
So the anti-Google message with iAds was two-fold: first, search isn’t good for mobile ads; and second, Google — logical, engineering-driven Google — will never provide an ad platform for emotional advertising like design-driven Apple can. Jobs’s iAds pitch was not directed to consumers. It was directed to creatives in the ad industry — and creative developers who want something better than text ads inside their apps.
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なかなか興味深い分析だ。
マルチタスキングの部分と読み合わせるとなお興味深い。
Android に対しては、法廷闘争のみならず、OS としての性能においても遅れを取ってはならないとアップルが考えていることが背景にある。またグーグルの金城湯池に挑戦することもアップルは厭わないというわけだ。
無料の Android に対するアップルの危機意識はかくも大きいということか・・・
★ →[原文を見る:Original Text]
Technorati Tags: Apple, Event, iAd, iPhone, iPhone OS, John Gruber, Mobile Advertising
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