iPad が発売から28日間で100万台を突破したという話題・・・
Michael Gartenberg のコメントが興味深い。
GartenBlog: “1,000,000 iPads. 28 days. First Take” by Michael Gartenberg: 03 May 2010
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マーケットの存在を立証
1)アップルは iPad のマーケットが存在することを立証してみせた。以前述べたことがあるが、家電製品なら世界で売ればどんなものでも5万は売れる。しかし50万売るとなると話は別だ。100万も売れたとなるとこれはもう誰が見ても大成功だ。中間カテゴリーのデバイス[‘tweener devices]の歴史を見れば、この10年間どんなに頑張っても100万なんてとてもムリだと思われた。しかしマーケットはホンモノだった。新しいカテゴリーのビジネスが始まったのだ。
1. Apple has validated this market. As i’ve talked in the past, there’s a worldwide market for 50,000 of anything. Try to sell 500,000 that’s another story. Get to a million and you’re a success by any measure. I suspect that in the history of ‘tweener devices, if you added up all the efforts over the last decade they likely didn’t app to a million units sold. The market is real and it’s a new line of business.
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マウスを超えた世界
2)アップルが成功した理由はその形状[form factor]に合わせて最適化したことだ。確かに iPad はデカイ iPod touch のように見えるが、実はそれ以上のものだ。Windows 7 をベースとするベンダーはマーケットでの対応策を考えるべきだ。Windows は(OS X も同じだが)、善かれ悪しかれ大スクリーンとマウス、それにキーボードを前提としてデザインされている。同様に現在の Android は電話に最適化されている。Google I/O のイベントでグーグルがタブレットについて何というか興味津々だ。
2. The reason Apple was successful was they optimized for the form factor. Sure, iPad looks a lot like a large iPod touch but in practice it’s much more than that. Vendors building on Windows 7 need to think how that will play in the market. Windows, like OS X, for better or for worse was designed for large screens, mice and keyboards. Likewise, Android in current format works best for phones. It will be interesting what Google has to say about tablets at I/O.
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競争激化
3)この分野は過熱するだろう。いったんマーケットがあることが立証されたら、間違いなく他社も参入する。80年代にアップルが GUI ベースのパーソナルコンピュータというマーケットがあることを立証したときのように、今回もみんなが挑戦してくるだろう。アップルは今後20年のパーソナルコンピュータに新しいパラダイムを導入したのだ。これから一戦交えずにはすむまい。今後30日から60日の間はぼつぼつと、それから今年後半には競争が激化するだろう。
3. This space is going to heat up. Once a market is validated, expect others to jump in big time. Much as Apple validated the market for GUI based PCs in the 80s, expect others to challenge them this time around as well. Apple has laid out a paradigm of the next 20 years of personal computing. The rest of the market is not going to cede that to them without a fight. Expect to see weak challenges for the next 30-60 days but some very strong competition as we get into the second part of this year.
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なお、2)のタブレット OS については John Gruber が次のようにコメントしている。
Daring Fireball: “Michael Gartenberg on the iPad’s Early Success” by John Gruber: 03 May 2010
私としては、タブレットに対するグーグルの答えが Android なのかそれとも Chrome OS なのかという点にとくに興味がある。たぶん「両方」だろう。それっていいこととは思えないのだが・・・
Specifically, I’ve been wondering whether Google’s answer for tablets is going to be Android or Chrome OS. (My guess: “Both!” — which would not be good.)
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タブレットはほんとうに売れるのか、第3のカテゴリーなど存在しない、と専門家はじめ多くにひとが否定的だったほんの数か月前がウソみたいだ。
★ →[原文を見る:Original Text]
Technorati Tags: Apple, iPad, Michael Gartenberg, Tablet
本論とは関係ないのですが、「As i’ve talked in the past, there’s a worldwide market for 50,000 of anything.」の訳「以前述べたことがあるが、どんなものでも5万以上売れたら世界で売れる[worldwide market]」がチョット気になりました。
昔の記事を検索してみましたら:
i’ve long stated that there’s a worldwide market for 50,000 of anything when it comes to consumer electronics. In the case of MIDs though, it appears that there’s not even a market for that many.
> 久保 さん
コメント ありがとうございました
ちょっと 意味不明でしたね
ご指摘を踏まえて 修正してみました・・・
[…] 百万という数字の持つ意味 « maclalala2 もうすぐ200万らしい。 […]
[…] 百万という数字の持つ意味 [売れに売れて・・・] iPad […] […]
2)の最後の“It will be interesting what Google has to say about tablets at I/O.”の訳ですが…。「Googleが(そのデベロッパーイベントである)Google I/Oでなんというか楽しみだ。」ってことだと思います。
ちなみにそのGoogle I/O 2010は今月19、20日にMosconeでやるそうです。→ http://code.google.com/events/io/2010/
> RustyN さん ありがとうございます
I/O というのは イベントのことだったのですね
ご指摘のように 訂正しました