[“Rate This App” Dialog:image]
「Rate This App」(このアプリを評価してください)というダイアログについて、自らも開発者である Marco Arment が興味深いコメントをしている。
John Gruber が提起したこの問題について、モーダルダイアログへの批判を一歩進めているのだが・・・
Marco.org: “Apple Can’t Ban “Rate This App” Dialogs” by Marco Arment: 14 December 2013
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純然たるスパムだ
自分の立場は Gruber が The Talk Show で語っている穏健な立場よりもっと厳しい。たった1回とはいえ、ひとのやっていることを中断させるのはヒドすぎると思う。自分は大反対だ。これはまさに純然たるスパムだ。これはポップアップ広告のように押し付けがましく、ユーザーへの敬意がまったく欠けており、かつアプリの開発者を貪欲で自暴自棄な存在に見せるのだ。
I’d go further than Gruber’s moderate stance on The Talk Show. I think even interrupting people once with these is too much. I’m strongly against them — to me, they’re spam, pure and simple. They’re as intrusive as a web popup ad, they betray a complete lack of respect for users, and they make their apps’ developers look greedy and desperate.
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一線を越えたモーダルダイアログ
レビューにしても、About スクリーン内のボタンのようなパッシブリンク(Passive links)なら、ちゃんとアプリを評価しようとするひとの役に立つだろう。しかしモーダルダイアログでひとびとの妨げになるのでは一線を越えている。
Passive links to review the app, such as a button in an about screen, are fine and can even be helpful to people who do want to review the app. But interrupting people with a modal dialog is over the line.
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みんな知っている
アップルとしても「Rate This App」ダイアログの問題を看過しているワケではない。WWDC 2011 のあるセッションでは、開発者がこのダイアログを使わないようにとプレゼンターは指示したものだ。それに対してみんな何のことか分かっているという笑いと拍手が聴衆から起きた。2011 年の時点でみんな辟易していたのだ。
Apple’s not blind to the problem of “Rate This App” dialogs: in a WWDC 2011 session, the presenter even instructed developers not to use them, which was met with knowing laughter and applause from the audience. We were all already sick of them in 2011.
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アップルには禁止できない
しかしアップルはこのダイアログを禁止することはできない。アップルの公式なルールすら強制されたことがないように・・・
But Apple can’t ban these dialogs for the same reason that this official rule is never enforced:
ルール 5.6:広告、宣伝、あるいか如何なるダイレクトメールを送信するため、アプリはプッシュ通知を使ってはならない。
5.6: Apps cannot use Push Notifications to send advertising, promotions, or direct marketing of any kind
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きついジョーク
このルールに対する規則違反は特段の反響もなく何度も繰り返されたので、センスが良く、かつユーザーに敬意を払う開発者にとってはこのルールが App Store 審査ガイドライン(Review Guidelines)に存在すること自体がきついジョークなのだ。
This rule is violated so often, with no repercussions, that its presence in the Review Guidelines is a cruel joke to developers with good taste and respect for their customers.
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禁止しようにも方法がない
どうすればアップルは強制的に禁止できるか? すべての通知に「報告」ボタンをつけるのでは UI が醜く、ごちゃごちゃで、分かりにくいものになる。それにうっかりしたり、間違えたりした結果の報告がどっと押し寄せることになる。しかしそんなものでもなければ、どうやってアップルは違反自体を知ることができるだろうか。たった6分間のテスト中に不適切な通知スパムが来ないかぎり・・・
But how would Apple enforce this? Putting a “report” button on every push notification in the UI would be ugly, crowded, and confusing, and would result in tons of false reports from accidental or misguided invocations. Without one, by what mechanism would Apple even know of a violation, unless the app spammed its reviewer with an inappropriate push notification during the 6 minutes that it’s being tested?
「Rate This App」ダイアログを禁止することにもまた問題がある。というのもアプリ評価の時点ではこのダイアログが出てこない(そうならないようにコーディングするのは簡単だ)と思われるからだ。だからアップルが拒否することはまずない。いったんアプリが外に出てしまえば、アップルには違反通知の方法すらない。たとえ方法があっても「差し支えない」と「禁止すべき」との境界ははっきりせず、回避するのも簡単だろう。
A rule banning “Rate This App” dialogs would have the same problem: since the dialog is unlikely to appear during app review (and could be easily coded to guarantee that it wouldn’t), they’ll almost never reject anything for it. Once an app is in the wild, there’s no good way for Apple to be reliably notified of violations, and even if they added one, the line between permissable and prohibited would be vague and easy to skirt.
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低い評価をつけても効果はない
もちろん抗議のひとつの手段としてこれらのアプリすべてに低い評価を付けるのは可能だ。しかしたいして効果はないだろう。App Store はとても大きいからだ。
We could all rate these apps lower as a form of protest, but it’s unlikely to have a meaningful impact. The App Store is a big place.
自ら足を運んで票を投じ、自分たちの邪魔をするアプリを削除することは可能だ。しかしそうはならないだろう。たとえば Instagram を削除して、ホントに使うのを止めたりするだろうか。そういうことなのだ・・・
We could vote with our feet and delete any app that interrupts us with these, but we won’t. Are you really going to delete Instagram and stop using it? Yeah, exactly.
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手も足も出ない
かくてうるさいダイアログには手も足も出ない。われわれに出来ることといえば、そんなダイアログは使わないようにすることであり、そんなダイアログは貪欲で自暴自棄、恥知らずで無礼千万なものしか使わないテクニック — スパムやポップアップ広告、テレマーケティング(電話による商品販売)と同類だと非難することぐらいしかない。
We’re stuck with these annoying dialogs. All we can really do is avoid using them ourselves and stigmatize them as akin to spam, popup ads, and telemarketing — techniques only used by the greedy, desperate, shameless, and disrespectful.
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優れた開発者の目からみても、モーダルダイアログの問題はなかなか難しいようだ・・・
★ →[原文を見る:Original Text]
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