iPad は初日で30万台売れたという。
iPad をやっと手にしたひとたちが、あちこちでその第一印象を書いている。
かつて IBM の副社長として ThinkPad に携わった John Patrick の印象記が興味深い。
patrickWeb: “iPad – Part 1” by John Patrick: 04 April 2010
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終わりの始まり
iPhone の使い方を知っている人なら iPad の使い方も知っていることになる。iPad は「デカイ iPhone に過ぎない」という意見に私は賛成できない。私の見るところ、iPad は我々がよく知っている多くの物事の終わりの始まりなのだ。ラップトップやノートブック、雑誌、Kindle、テレビ・・・そういったものにすぐに取って代わるわけではない。しかし、やがて世界が変わることに誰でも気付くことになる。
If you know how to use an iPhone then you know how to use an iPad. I would not agree with some who say the iPad is *just* a “big iPhone”. In fact I see the iPad as the beginning of the end of a lot of things as we know them today. It will not immediately replace laptops, netbooks, magazines, Kindles, and televisions — not immediately. Over time, however, it is easy to see how the world will change.
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PC は恐竜だ
1992 年に ThinkPad を発表したとき、その名前を IBM の連中に納得させるのすら大事(おおごと)だった。誰ひとりとして、当時セールス担当副社長だった私でさえ、ThinkPad が 3000 万台も売れることになるとは予想もできなかった。iPad は間違いなく ThinkPad の何倍も売れるだろう。しかしもっと大切なことは、iPad がパーソナルコンピュータの有り様(よう)を変えるということだ。直ちにではない。あらゆる人に対してでもない。しかし何百万人という人々が PC をまるで恐竜のように見なし始めるのだ。
When we introduced the ThinkPad in 1992 it seemed like a huge deal just to get everyone at IBM to agree with the name. No one, certainly not me as VP of marketing at the time, had any idea that more than 30 million ThinkPads would be sold. The iPad will surely sell multiple times that number but more important the iPad will change the model of personal computing — not immediately and not for everyone, but for many millions of people the PC will begin to look like a dinosaur.
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若い世代は・・・
私が強気の見方をする理由のひとつは、iPad なんて評判とは大違いだというたくさんの懐疑論者がいるからだ。懐疑論者は「次なる大きな飛躍」(next big thing)に関して、これまでも確かな予測をしてきた。インターネットは銀行や保険について十分安全ではない。Wi-Fi は値段が高すぎ、スピードが遅く、失敗だ。ブログは数年前に峠を越えた。ソーシャルネットワーキングは一時の流行だ。iPad なんてデカイ iPhone に過ぎない。ここ数十年 PC に慣れ親しんできた連中にとって iPad をマスターするのは難しいかもしれない。しかし任天堂で育った若い世代にとってはごく自然のことなのだ。彼らは iPad を、ゲームや音楽、ビデオやインターネットサーフィンだけでなく、創造的な仕事にも使う・・・文章を書き、絵を描き、作曲し、著述し、製作し、さらにはドキュメントやウェブサイト、マルチメディアコンテンツを創作することに至るまで・・・
One of my reasons for such a bullish view is the number of skeptics coming forward to say that the iPad is not what it is cracked up to be. Skeptics have been a reliable predictor of the next big thing — the Internet is too insecure to allow for banking and insurance. WiFi is too expensive and slow and will fizzle. Blogging was to peak out some years ago. Social networking is a fad. The iPad is just a big iPhone. Those with decades of experience with PC’s may find it difficult to master the iPad but the younger generation which grew up on Nintendo will find it natural. They will use it not just for games, music, videos, and browsing but for creative work — writing, drawing, composing, authoring, building, creating documents and web sites and multi-media content.
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かつて PC の覇権を握ったことのある企業のトップの発言だけにインパクトは大きい。
Game Changer[これまでの流れを大きく変えるもの、従来のビジネスを一変させるもの]が出現したとき、その欠点をあげつらうか、それともポテンシャルを見抜くか、それでその人の器量があらわになる。
もちろん「Game Changer」であるという前提での話だが・・・
★ →[原文を見る:Original Text]
Technorati Tags: Apple, Game Changer, iPad, John Patrick
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