《Update:グーグルマップが早くでたワケ》
[Google Maps for iOS が物語るもの:image]
iOS 6 のマップ騒動は CEO の謝罪、担当役員の解任にまで及んだ。
あまつさえ iOS マップを使うと危険だというオーストラリア警察の警告まで出る始末。
その後予想外の早さで登場したグーグルの iOS マップは上々の人気だ。
各人各様のコメントがなかなかオモシロいが、なかでもグーグルの内部事情にまで触れた Ian Betteridge の視点は出色だ。
Macgasm: “What Google Maps For iOS Tells Us About The Battle For Google’s Future” by Ian Betteridge: 13 December 2012
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「製品派」のグループ
グーグルが iOS のための偉大なアプリを作ろうとする一方で、 iOS のマーケットシェアを奪おうと牙と爪を研いでいる事実を見ると、グーグルの未来のあり方をめぐって内部が2つの派閥に分かれて相争っているのではないかという気がしてくる。一方には、Android をアップルを打ち負かすための製品として推進しようとするグループがいる。Eric Schmidt が Android はアップルに「勝利している」というとき、あるいは Vic Gundotra がステージで iOS は「アップルが支配する過酷な未来」を表わすものだと語るとき、彼らはこの「製品派」を代弁しているのだ。
The fact that Google is, on one hand, creating great applications for iOS and, on the other, fighting tooth and nail for market share against it makes me wonder if the company is divided into two factions, with a battle raging between them over its future direction. On one side, there’s the group that want to promote Android as a coherent product, and beat Apple into a pulp with it. Whenever Eric Schmidt talks about Android as “winning” against Apple, or Vic Gundotra appears on stage talking about iOS representing a “Draconian future”, they’re speaking from the heart of the “Product” faction.
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「現実主義者」のグループ
またその対極には「現実主義者」たちがいる。グーグルの利益の源泉は広告にあり、製品の直接販売にはないことを知る連中だ。効果的な広告を作るためには更なるデータが必要であり、かかるデータはグーグルのサービスを利用するひとから得られることを知っている。グーグルの iOS マップを利用するユーザーから取得するデータはグーグルにとって貴重だ。これらのデータが — それによって可能となるより効果的な広告こそがグーグルのカネの源泉なのだ。
On the other side, there are the “Pragmatists”. These are the ones who realise Google makes its money from advertising, not directly from selling products. And creating more effective ads needs data, which it gets from people using its services. The data that Google gathers from iOS users using its maps is valuable. That data, and the more-effective ads it enables, is what makes Google its money.
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iOS アプリの方が優れていないと
こう考えてもいい。あなたが Android ユーザーなら、当然あなたはグーグルサービスの利用者だ。しかしもし iOS ユーザーなら、グーグルサービスの利用者ではない。だからグーグルとしてはあなたを自らのエコシステムに取り込むべく全力を尽くさねばならない。iOS アプリは真に優れたものでなければならないのだ。さもなくば、アップルが提供する類似のサービスを良しとして、iOS ユーザーはいずれグーグルサービスをすべて止めることになるだろう。それは必要なデータが得られないことであり、データが得られないということは Larry Page がローラーブレードを履くだけのカネが稼げないということなのだ。
To think about it another way, if you’re an Android user, you’re a Google services user almost by definition. If you’re an iOS user, you’re not — and so Google has to work harder to keep you within its ecosystem. It’s iOS apps HAVE to be really good. If they are not, there’s a decent chance that iOS users will, sooner or later, stop using Google services altogether in favour of their Apple equivalents. And that means no data, and no data means no money to keep Larry Page in rollerblades
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百年に一度のチャンス
目下グーグルの舵を取っているのは現実主義者だと考えられる。しかし常にそうであるとは限らない。世界で最も人気のあるスマートフォンの OS を持つことは百年に一度のチャンスなのだ。グーグルにとって自らのサービスと広告というニッチから抜け出す絶好チャンス・・・。誰にも止められないアップルの上昇と、それに伴う利益がクパティーノに積み上がっていくことにグーグルが羨望の目を向けていることは疑いもない。
At the moment, I think the Pragmatists within Google are in the driving seat. However, that’s not necessarily always going to be true. Having the world’s most popular smartphone operating system is a once-in-a-century opportunity, a chance for Google to break out of its services and advertising niche. There’s no doubt that the company has cast a jealous eye at Apple’s seemingly unstoppable rise, and the attendant profits being made up in Cupertino.
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当分の間は
もしも製品派が勝利を収めれば、Android ファンの羨望の的となる素晴らしい iOS アプリはいつの日か終わりを迎えるだろう。しかしそうなるまでの間は、グーグルの iOS アプリが Android より優れていることを自信たっぷりに見せびらかすことになる。
If the Product faction wins out, one day there will be an end to the kinds of excellent iOS apps that make the Android fans turn green with envy. But until that happens, we should all take time tomorrow to look a little smug, and show off how much better our Google apps are than theirs.
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グーグルの真の動機に触れたところがミソ・・・
★ →[原文を見る:Original Text]
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《Update》グーグルマップが早くでたワケ
Marco Arment の簡にして要を得た感想が興味深い。
Marco.org: “Google Maps iOS app released” by Marco Arment: 13 December 2012
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こんなに早く
グーグルマップの iOS アプリがリリースされた。
Google Maps iOS app released
日の目を見るかどうか疑問だと思っていたが、こんなに早く入手可能になるとは誰も思わなかっただろう。
Not only was it questionable whether this would ever see the light of day, but I don’t think anyone expected it to be available this soon.
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ダメージと利益
アップルも、iPhone も、iOS も iOS 6 マップの評判が悪かったため大きなダメージを受けた。グーグルや Android はそのことで大きな利益を得た。
Apple, the iPhone, and iOS 6 have taken a huge hit with the poor reputation of iOS 6 Maps. Google and Android have been benefitting immensely.
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Android は保険
出るのがこんなに早かったことから、グーグルにとって iOS アプリを出すことが如何に重要だったか分かる。彼らの主たるビジネスは、できるだけ多くのユーザーに使ってもらい、それによって多くのデータを蓄積し、可能な限りたくさんの広告を出すことだ。Android はそれ自体が利益を生む部門ではなく、うま味のあるビジネスが他のプラットフォームから締め出されないようにするための保険なのだ。
What this timing really shows is how much Google needs to be on iOS. They’re primarily in the business of reaching as many people as possible so they can build up as much data and advertise to as many bodies as possible. Android is an insurance policy against their profitable businesses being locked out of other platforms, not an important profit center itself.
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一刻も早く iOS アプリを出す必要
しかしながら Android は、電話をポケットコンピュータとして使う人の数という点ではまだ十分大きいとは言えない。iOS マップの災難によって Android は利益を得た反面、グーグルのもっと重要なビジネスもまた iOS アプリがないことでダメージを受けたのだ。だからこのアプリは何としても開発されねばならず、早急にリリースする必要があった。
But Android isn’t big enough yet, especially among people who use their phones as pocket computers. As much as Android was benefitting from iOS’ Maps misfortune, Google’s much more important businesses were hurting too much by not being on iOS. That’s why this app was developed at all and released so quickly.
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両者の利害が一致
アップルもまたひどいダメージを受けたので、このアプリを速やかに認可して、グーグルに辛く当たったりはしなかったのだと思う。
And since Apple was also hurting so badly, I bet they didn’t give Google a hard time getting this app approved quickly.
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デベロッパだからこそ見えてくるのだろうか。
こんな短くピシッと決めた文章が書けたらどんなに気持ちいいだろう・・・
★ →[原文を見る:Original Text]
[…] Posted 2012年12月15日 Check グーグル iOS マップからグーグルの内部事情が見える « maclalala2 […]
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寺久保吉完です。京都でギャラリーモーニングを主宰。今回の展覧会、山本俊夫作品。日本画で震災を記録しておきたいと描かれた作品。時代に寄り添うカタチでAppleの製品が描かれています。六曲一双屏風 各172.5×376.0センチの大作です。百年を超えて残したい仕事の中のApple製品・・・ぜひご高覧ください。https://www.facebook.com/pages/gallerymorningkyoto/176766552383847