一度見たら忘れられないものがある。
「(CG)ミロスラフ・ティッシーの驚くべき世界」の Miroslav Tichý もそうだ。
彼の手製のカメラはもっとすごい。
Miroslav Tichý とはいったい何者か・・・
プラハ美術学校出身の芸術家が辿った運命には数奇なものがあるようだ。
m1m.info: “Miroslav Tichý“
* * *
プラハ美術学校
1940 年代半ば、Miroslav Tichý はプラハ美術学校に学んだ。専門はデッサンと油絵だった。初期の作品は印象派の影響が色濃い。
In the mid 1940s Miroslav Tichý attends the Academy of Arts in Prague, where he concentrates on drawing and painting. His early works are distinctively influenced by Expressionism.
* * *
共産主義が人生を変えた
1948 年の共産主義者による政権転覆により、若き芸術家の未来は崩壊し始めた。共産主義体制や社会主義リアリズムの専横を受け入れることができず、彼は間もなくアウトサイダーとなる。共産主義の抑圧には抗し難かったが、それでも抵抗をやめなかった。全体主義的イデオロギーで固められた社会に個人を完全に取り込んでしまおうとする試みに対し、彼は社会的価値を否定することで立ち向かった。理髪店の息子の Miroslav Tichý は、1960 年代には外見に構わなくなり、終にはボロ切れのような衣服を纏うまでになった。次第に彼は体制批判の落伍者として生まれ育った街で疎んじられるようになった。その時期に彼は写真を始めたのだ。
After the communist overthrow in 1948 the young and promising world of the artist begins to tremble. Not willing to subordinate himself to the political system and follow the dicdates of Socialist Realism, he soon becomes an outsider. Noticeably he fails to cope with the repression under the communist system his resistance however never ceases. In opposition to the total integration of the individual into the ideologically tightly structured society he reponds with the negation of their social values. In the 1960s Miroslav Tichý, who is the son of a gentlemen’s tailor, begins to neglect his appearance to such an extent, that his clothes fall from his body in rags. In his small home town he is increasingly being avoided as a derelict critic of the system. During this period he begins his photographic expeditions.
* * *
疎外された現実
身の回りの光景を倦むことなく撮りつづける様は、あたかもかつて彼が身を退き、今やそこから疎まれている現実そのものを掴みなおそうとする試みのように見える。プラトンの隠遁者の潜みにならって、周囲の世界は幻影に過ぎず、彼自身もその傍観者に過ぎないとする。
The artist’s tireless capturing of his immediate environment seems like an attempt to get a grip on a reality from which he has withdrawn and that is now rejecting him in return. In allusion to Plato’s cave allegory, he regards the world as mere reflection and himself as its only conscious observer.
* * *
手製のカメラ
ほとんど物に憑かれたように、彼は1日 100 枚の写真を手製のカメラで撮りつづける。カメラはガラクタの寄せ集めだ。金属片、ビンのキャップ、ゴム輪、段ボール、セロハンテープ、アクリル樹脂。ぶざまだけれど器用に作られたカメラは独創的発明の才を示している。
In a nearly obsessive manner he takes close to one hundred photographs a day, equipped with archaicly looking instruments that turn out to be self-made cameras. Build from scraps, such as metal plates, crown caps, rubber bands, cardboard, scotch tape, and plexi glass, his awkward yet masterful cameras display an ingenious inventiveness.
* * *
刑務所や精神病院に入れられたこともあるようだ。1980 年代には芸術活動を断念するに至る。
数年前、キュレータのハロルド・ゼーマンに発掘されたことにより有名になった。
ウェブを検索すると、Miroslav Tichý に関してかなりの資料がみつかる。それぞれの探索をお勧めする。
★ →[原文を見る]
* * *
[参考記事]
・m1m.info: “Miroslav Tichý“ 本稿
・The Online Photographer: “Random Excellence: Miroslav Tichý”
・MAKE: “Scavenging photography of Miroslav Tichý“
[Miroslav Tichý のサイト]
・Foundation Tichý Ocean のウェブサイト・・・作品、展示会、生い立ちなど豊富
[Pompidou の展示会]
・Pompidou: “Miroslav Tichý – EXHIBITIONS AT THE CENTER“: June 25 2008 – September 22 2008
・The Guardian: “Geoff Dyer on a retrospective of Miroslav Tichý’s photographs of women in the Pompido”
・A VIEW FROM PARIS パリから観る: “ミロスラフ・ティッシーの言葉:Miroslav Tichý au Centre Pompidou“
[日本での展示会]
・東京美術通信: “ミロスラフ・ティッシー:Miroslav Tichý” by Taka Ishii Gallery: 2007年10月6日~11月2日
[YouTube ビデオ]
・YouTube – “Miroslav Tichý – starý mládenec”
・YouTube – “Worldstar Trailer lg”
・YouTube – “Tarzan in Pension“
Technorati Tags: Camera, Miroslav Tichý, Photography
[…] ミロスラフ・ティッシーの驚くべき世界: maclalala2ミロスラフ・ティッシーの言葉 Miroslav Tichý au Centre Pompidou: A VIEW FROM PARIS Share and Bookmarking […]