[欠けている価格帯は・・・:image]
Ryan Jones の「price umbrella」論はなかなか説得力がある。
iamconcise.com: “The Reason for the iPad Mini” by Ryan Jones: 18 July 2012
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「ライバルに price umbrella は残さない」
アップルの直近の電話会議で Tim Cook は、「ライバルに price umbrella は決して残さない」と語った。いったいそれは何か? price umbrella とは、支配的市場シェアを握る企業が高価格を維持しているとき、新たなライバルがより低い価格で参入する余地を残すことをいう。[price umbrella:ライバルに参入の余地を残す価格?] iPad の場合でいえば、当時の price umbrella は 499 ドルだった。より低い価格で市場に参入し、典型的な破壊をもたらす余地があったワケだ。
On the last Apple conference call Tim Cook stated that they would be sure “to not leave a price umbrella for competitors” in the tablet space. What’s that? A price umbrella is when a company with dominant market share maintains high prices, leaving an opening for new competitors to enter at lower price points. In the case of the iPad, the price umbrella of the iPad at the time was $499. Someone could enter that market at lower prices and exhibit classic disruption to push them out from the bottom up.
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過去にもあった
アップルはこの問題を — iPod と iPhone で — 2度にわたって解決してきた。どういうやり方をしたか見てみよう。
Apple has already solved this problem twice, with the iPod and iPhone. So let’s look at what they did.
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iPod の場合
iPod の場合は、iPod Nano および iPod Shuffle という2つの低価格商品を出した。
With the iPod they created the iPod Nano and iPod Shuffle, both of which are cheaper products.
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iPhone の場合
iPhone の場合は、スケールメリットを享受できる古い機種 iPhone 3GS を継続して販売しており、併せてキャリア(AT&T および Verizon)に 400 ドル分の端末販売補助金を出させている。
With the iPhone they kept selling the iPhone 3GS, which is old hardware that benefits from , and they also get carriers (At&t and Verizon) to subsidize the phone costs by $400.
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3つの戦略
3つの戦略とはこういうことだ。
So, these are their 3 strategies:
・新機種を出す
・旧機種の販売を継続する
・第三者に販売補助金を出させる
– create a new product line
– keep selling old hardware
– get someone else to subsidize the product
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iPad については?
iPad についてはどういう方法が考えられるか? 古い機種を出すという方法はすでに使用済みだ。iPad 2 を 399 ドルで販売しているからだ。しかしこれは価格帯を下げただけで、price umbrella を排除したことにはならない。price umbrella を排除するには 199 〜 399 ドルの価格帯に対応する必要があるからだ。(199 ドルが今のマーケットの最低価格だ。新技術が登場するか、新価格機種が出るか、赤字覚悟でマーケットシェア確保のため売る決心をしない限り・・・)
What will they do for the iPad? Well, we have already seen Apple apply the methodology of keeping old hardware on the market – they sell the iPad 2 at $399. But, this isn’t really eliminating the pricing umbrella, it just lowers it. In order to eliminate the pricing umbrella Apple needs to serve the $199 to $399 price range. ($199 is the bottom of the market until new technologies emerge, new price models emerge, or a company decides to sell the hardware at a loss to gain market share.)
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視覚化する
これを目に見える形にしてみよう。iPhone、iPod、 iPad 全機種の価格をグラフ化たものだ。[冒頭画像]
Let’s see all this visualized. This is every current model of iPhone, iPod, and iPad graphed by price.
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iPhone の販売補助金
赤で示した iPhone の場合は、低価格のほとんどは「ロックされた」iPhone といわれるものだ。これらはキャリアから 400 ドル相当の販売補助金を得ている。最低価格(ゼロドル)は旧機種の iPhone 3GS で、販売補助金と低価格旧機種の双方の恩恵を被っている。
Looking at the red iPhone price points, notice that most of the lower prices are served by iPhone’s that say “Locked”. These are subsidized by $400 by the carriers. And at the lowest price point ($0) is the older iPhone 3GS, which benefits from being subsidized and from being older cheaper hardware.
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全価格帯の iPod
青で示した iPod の価格は、それぞれまったく異なる製品のものだ。ハイエンドの iPod Touch、中間の iPod Nano、そしてローエンドの iPod Shuffle だ。前述したように、これらの機種によって price umbrella を排除している。
Looking at the blue iPod price points, notice that the price points are clearly served by different product lines. iPod Touch at the high end, iPod Nano in the middle, and iPod Shuffle at the bottom. Just like we said, they used product lines here to eliminate any umbrella.
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iPad Mini の可能性
緑色の iPad の場合は、iPad 2 が price umbrella を 499 ドルから 399 ドルに引き下げていることが分かる。しかし明らかにまだ余地があり、199 〜 399 ドルの価格帯の製品が必要なことは明らかだ。ここに iPad Mini を入れればいいのだ。
Looking at the green iPad price points, we can see the the iPad 2 served to push down the umbrella from $499 to $399. However, there is an obvious umbrella and it’s clear that Apple needs a product to cover the $199 to $399 price range. Insert the iPad Mini here.
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残された戦略は・・・
アップルは旧機種を出すという戦略はすでに使ってしまった。残るは2つ、1)販売補助金か、それとも2)新製品を出すかのどちらかだ。
They’ve already used the older hardware strategy, so the remaining two strategies are 1) get subsidies or 2) create a new product line.
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Ryan Jones の推論をみても、iPad Mini が登場することは間違いなさそうだ・・・
★ →[原文を見る:Original Text]
iPadの小さいやつはやっぱり必要だと思う。本を読むのに使いたい。軽くて薄いやつ。KoboはUSでappが出てるので、それで対応。1万円台がスタートのiPad mini 待ってマスw
ガマンしきれずに、7インチ中華Padを買ってしまいました。長辺がiPadの短辺と同じで、片手で本やPDFを読むのには最適なサイズ。 ただ、Androidは引っかかりが多く、使いづらいです。iPad miniは真剣に欲しいです。
[…] ◆ 価格帯から iPad Mini の可能性を占う(via maclalala2 ) [1] iOS Focus […]